Online platform opzetten; volg het stappenplan
Online platform opzetten? Toets je idee
Je moet dus eerst weten of jouw idee voor een online platform wel genoeg draagvlak heeft, want het succes is afhankelijk van of het door gebruikers wordt gebruikt. Zonder gebruikers en input heb je namelijk een online platform dat gedoemd is te mislukken. Je moet dus eerst uitgebreid onderzoek doen of er behoefte is en zo ja, waar gebruikers naar op zoek zijn. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten die gewenst zijn en kun je op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier het online platform opzetten. Gebruiksvriendelijkheid is namelijk de sleutel tot succes.
Lean werken
Bij een online platform opzetten is het vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet te veel hooi op de vork neemt. Vaak komen de leukste ideeën bovendrijven als je ermee bezig bent, maar het is niet mogelijk om alles tegelijkertijd te doen. Niet als je een stabiel en goed platform wil bouwen. De truc is dus om lean te werken. Dat houdt in dat je begint bij de basis en stapsgewijs het platform uitbouwt. Nog belangrijker hierin is dat je nieuwe functionaliteiten en aanpassingen toetst en aanpast wanneer je gebruikers niet tevreden zijn met de functionaliteiten of aanpassingen die je hebt gedaan.
Online platform opzetten; niet opnieuw het wiel uitvinden
Nu zijn er al enorm veel succesverhalen van online platforms te bedenken. Denk aan Marktplaats, Airbnb, Uber en tot op zeker hoogte Facebook. Nu moet je de voorbeelden niet klakkeloos kopiëren en er een ander naampje boven zetten, maar je kunt wel ideeën en functionaliteiten gebruiken om jouw eigen online platform te verrijken. Ga dus bij het online platform opzetten niet het wiel opnieuw uitvinden, want dat is zonde van de tijd en het geld. Kopiëren mag weliswaar niet, maar je mag je wel laten inspireren door wat bijvoorbeeld andere al hebben gedaan.
Blijf praten met je gebruikers
Een online platform is en blijft alleen succesvol wanneer je gebruikers het blijven gebruiken. Luister dus ook goed naar zowel positieve berichten als kritiek. Wanneer gebruikers opbouwende kritiek leveren, is dat een uitgelezen kans om je platform te optimaliseren en te verbeteren. Zo is succes gegarandeerd en weet je ook zeker dat je na een online platform opzetten succesvol blijft. Sla je de kritiek in de wind? Dan is de kans groot dat je idee gaat uitsterven en dat de plannen die je voor ogen hebt niet meer te realiseren zijn.